Olen päättänyt herättää Mayan
henkiin ja tehdä siitä upean niin ääneltään, soitettavuudeltaan
kuin ulkonäöltäänkin. Suunnittelen eteneväni kiireettä ja
pääseväni hiontahommiin ukkivainaan verstaassa ilmojen lämmittyä
hieman. Niinpä kuljetan basson mummolan sivukamarin sängyn alle
välivarastointiin, sillä kotona meillä on soittimia nurkat
väärällään, eikä säilytystilaa juurikaan ole. Vaimo ei ole
minulle suoranaisesti murissut, mutta tiedän ettei hän paatuneena
esteetikkona voisi mitenkään sietää makuuhuoneen nurkassa
seisovaa bassovainajaa. Luultavasti häntä ahdistaisi jo tieto sen
olemassaolosta, vaikka se ei välittömässä näköpiirissä
olisikaan. Olkoon siis Maya mummolassa toistaiseksi.
Mikä sitten on jazzbasso? Mitkä ovat
ne ominaisuudet, jotka elimellisimmin määrittelevät soittimen
syvimmän olemuksen? Alan paneutua aiheeseen lukemalla artikkeleita
ja keskustelupalstoja sekä katsomalla tuntikausien edestä
Youtube-videoita
Ylhäällä Jazz, alempana Precision. |
Ensimmäinen kaupallisesti menestynyt
sähköbasso oli Fenderin Precision-malli, joka tuli kuluttajien
saataville vuonna 1951. Yhdeksän vuotta myöhemmin markkinoille
tullut jazzbasso on kehitetty sen pohjalta hieman erilaisiin
tarpeisiin. Siinä missä Precisionin äänimaailma on tummaa ja
tasaista jokapaikan bassoa, on Jazzissa dynaamisempi, ikään kuin
kirkkaammin piereskelevä soundi. Täysin oikeaa suomenkielistä
ilmaisua on hankala keksiä, mutta joka tapauksessa meno on funkimpaa
ja groovempaa. Tämä on saatu aikaan mikrofoniratkaisuin.
Precisionissa on yksi ns. split coil -mikki, joka on sijoitettu
suunnilleen siihen kohtaa, missä Jazzissa sijaitsee kaulamikki.
Jazzissa puolestaan on kaksi yksikelaista mikkiä. Kaulan puolella
sijaitseva mikrofoni tuottaa presarimaisen tumman ja tanakan soinnin,
kun taas tallan lähellä oleva hieman tehokkaampi mikki tekee
Jazzille ominaisen diskanttisen röyhtäilyn. Tallamikki on
tehokkaampi siitä syystä, että tallan lähellä kieli värähtelee
pienemmin liikkein. Lisää tehoa tarvitaan, jotta potentiometrille
menevä signaali vastaisi teholtaan kaulamikin signaalia. Molemmille
mikeille on oma volumesäätö, mutta 047 mikrofaradin ja 100 volttia
sietävän kapasitorin ohjaaman sävypotikan ne jakavat keskenään.
Kun toimitaan yksikelaisten parissa, on potentiometrin vastus
klassisesti 250 kilo-ohmia. Tässä Mayassa kaikki potentiometrit
ovat jostain syystä 500 kilo-ohmisia, mikä on normaali käytäntö
tuplakelaisten humbucker-mikrofonien kanssa. Lieneekö sitten Markku
joutunut joskus uusimaan potikat, ja käsillä on ollut pelkästään
viisisatasia. Kukapa tietää. Kaikki Mayan sisältä löytyvät
potentiometrit ovat myöskin lineaarisia. Voluumia säätävässä
potentiometrissä tämä on aivan normaalia, mutta perinteisesti tonenupit ovat logaritmisia.
B-kirjain vastusluvun alussa kertoo potentiometrin olevan lineaarinen. Logaritmisessa vastaava merkintä on A. |
Lisätään siis ostoslistaan kolme
potentiometriä sekä varmuuden välttämiseksi uusi jakki. Samaan
kyytiin otetaan 47NF/100V kondensaattori mallia orange drop. Vanhakin
todennäköisesti ajaisi asiansa, mutta uusi maksaa vain hieman alle
pari euroa, joten tulkoon mukaan kaiken varalta. Vielä kaveriksi
kangaspäällysteistä kaapelia, mustaa ja keltaista puoli metriä
molempia.
Jazzbasson kahden mikrofonin sointia
yhdistelemällä voidaan saavuttaa laaja valikoima erilaisia
äänensävyjä. Precisioniin nähden jazzbassossa on myös
ergonomisempi, kevyempi ja virtaviivaisempi runko viisteineen.
Lisäksi otelauta kaventuu voimakkaammin lapaa kohden. Satulan leveys
Jazzissa on vain 38 millimetriä, kun taas Presarissa se on 42
milliä. Ensimmäiset Leo Fenderin suunnittelemat sähköbassot
pyrkivät emuloimaan mahdollisimman tarkoin läskibasson sointia ja
näppituntumaa. Niin Presarissa kuin Jazzissakin oli tallansuojuksen,
ns. tuhkiksen sisässä pala vaahtomuovia, joka lyhensi soinnin
kestoa ja lisäsi siihen kontrabassomaisen tömpsäyksen. Tätä
menetelmää käytetään nykyisin harvemmin, ja useimmat näyttävät
myös luopuneen tallaa ja mikrofoneja peittävistä suojuksista.
Kaulamikin suojus toimitti myös
peukalotuen virkaa. Yksi hämmennystä herättävä ominaisuus Jazzin
varustelussa on G-kielen alapuolella pleksissä sijaitseva ns.
tugbar. En ole löytänyt sille suomenkielistä vastinetta, mutta
kyseessä on eräänlainen kiskontatuki. Varhaiset kontrasta sähköön
siirtyneet basistit sijoittivat peukalonsa kaulamikin suojukselle ja
nimettömän sekä pikkusormensa tugbarille. Näin syntyneessä
puristusotteessa he näppäilivät kieliä pystybassotekniikalla etu-
ja keskisormillaan. Toisinaan näki ratkaisuja, joissa mikinsuojukset
on poistettu ja tugbar siirretty kielten yläpuolelle toimimaan
peukalotukena. Itse haluan kunnioittaa perinteitä, joten Mayaani
tulee tugbar sekä suojukset.
Perehtymisen myötä minussa on
herännyt aivan uudenlainen kiinnostus ja innostus nimenomaan
jazzbassoa kohtaan. Aiemmin jotenkin tylsänä pitämäni Jazz onkin
basson historian tärkeimpiä taitekohtia ja kuuluu todella monien
alan uudisraivaajien kalustoon. Se taipuu niin monenlaisiin
tyylilajeihin. Jaco Pastorius, John Paul Jones, Geddy Lee, Phil
Lynott, Marcus Miller, Tina Weymouth, Stanley Clarke... lista on
pitkä.
Jaco Pastorius soittamassa Bass of Doomiksi ristimäänsä custom-Jazzia. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti