Eletään vuoden 2018 marraskuun
viimeisen aamupäivän hetkiä. Olen juuri kirjoittamassa
lehtiartikkelia edellisenä päivänä eläkkeelle jääneen
musiikinopettajan läksiäisjuhlista, kun puhelimen sointi keskeyttää
näpyttelyn. Langan toisessa päässä on juuri työni aiheena oleva
mies, evp-musiikinopettaja Markku Korhonen.
"Ootko kotona? Mulla ois sulle yks
juttu", kuuluu puhelimesta.
Hetken kuluttua ovikello kilahtaa ja
Markku seisoo oven takana basso kainalossaan.
"Tätä olivat viemässä
kaatopaikalle, mutta minä sanoin, että eikä kun sen pitää mennä
Petelle. Sinä varmasti jotain pystyt tällä tekemään."
Niin sitä oltiinkin yllättäen
liitytty jazzbasson omistajien joukkoon. Kiva juttu. Asiassa on vain
pari muttaa. Ensinnäkin, joudun käyttämään suurimman osan
luovuudestani keksiessäni vakuuttavien selittelyjen sarjaa, joka
estäisi basson muuttumisen takkapuuksi vaimon käsissä. Ehkä
kerron vain kunnostavani sen ja laittavani sen sitten myyntiin. Hei,
me tienataan tällä! Toiseksi, tätä kapulaa voidaan kutsua
nykykunnossaan bassoksi vain termin laajimmassa merkityksessä, ja
silloinkin ollaan suurpiirteisen reiluja.
Kyseessä on japanilaisvalmisteinen
Maya. Oletettavasti tämä on valmistettu 70-luvun suurten
oikeustaistelujen katveessa, kun Fender yritti hillitä Aasiassa
valtoimenaan riehuvaa tavaramerkkien hyväksikäyttöä. Basson
lavassa lukee hieman Fenderin logoa mukailevalla fontilla "Maya
Electric Bass". Vaikka sana Jazz onkin vaihtunut sanaan
Electric, vastaa soitin millimetriltään Fenderin Jazzia, ainakin
ulkoisesti.
Yhteiset tavarat tuntuvat usein jäävän
huonolle huolenpidolle. Tätäkin bassoa ovat käyttäneet sadat
soittajat, joista hyvin harva (jos yksikään) on kokenut sielussaan
vastuuta soittimen kunnosta ja hyvinvoinnista. Tämä basso on
todellakin kokenut kovia. Muistan vielä alkuperäisen hienon
kolmisävyisen sunburst-lakkauksen. Sen on korvannut joku
halvatunmoinen lankkumaalari joskus 90-luvun puolivälissä
kakanruskealla seinämaalilla. Hyvä kuitenkin, että on sentään malttanut ensin riisua pleksit ja elektroniikan. Pintakäsittely on jäänyt kesken,
eikä lakkapinnasta ole tietoakaan. Viilurunko on saanut kosteutta ja
repeillyt liitoksistaan. Ikään kuin viimeisenä loukkauksena on
bänditilaan jossain vaiheessa vielä murtautunut joukko humalaisia
bensalenkkareita, jotka ovat viimeistelleet vaikutelman murjomalla jo
ennestään kärsinyttä bassoparkaa. Tässä yhteydessä on syntynyt
lisää pintavikoja ja lommoja, kaulan lapa on haljennut ja
virityskoneiston rattaat suurelta osin korkkaantuneet. Olisipa
sentään ylentävä nautinto päästä ananaksesta käsin
tukistamalla opettamaan näille nulikoille jotain kunnioituksesta.
Hän repeilee liitoksistaan. |
Mikrofonien alta löytyi veikeän värinen kivettynyt vaahtomuovi, joka sai kimmoisuutensa takaisin muutamassa päivässä. |
Kittiähän tämä tarvitsee. |
Kaula on suora ja raudassa tuntuu olevan jännitettä. |
Kolme kieltäkin on vielä paikoillaan.
Niitä peittää noin puolentoista millimetrin paksuinen ruoste.
Kaula sentään näyttäisi olevan suora ja kaularauta tuntuisi
toimivan. Melkein itkettää katsellessa, niin kovin käy bassoa
sääliksi. En ole vielä edes kurkistanut pleksin alle, mutta päätös
on jo lujittunut: tämä herätetään henkiin ja tästä tulee
hieno! Tunnen tämän kohtalon minulle osoittamaksi tehtäväksi,
sillä bassolla on historiallisen arvonsa lisäksi valtava
henkilökohtainen tunnearvo. Sinänsä rahallista arvoa tällaisella
japanilaiskopiolla ei ole punaisen puupennin vertaa, semminkin kun
kunto on mikä on. Asiaan vaikuttaa paljon sekin, että Markku on
osoittanut luottamuksensa siihen, että saisin tämän elvytettyä.
Musiikillisessa historiassani Markku on merkittävin yksittäinen
tekijä. Ilman häntä en todennäköisesti soittaisi tänä päivänä
bassoa, joten hänen luottamuksensa painaa harteita paljon enemmän
kuin mikään henkilökohtainen jazzbasson omistamisen tarve.
Oi, muistojen havinaa, tuolla sitä sai itsekin ensimmäiset vesikellot sormiin, vaikka minun haukkumiseni basistiksi menisikin jo liioittelun puolelle. Tuota kakanväriä tuli silloinkin ihmeteltyä, että miten huonossa kunnossa alkuperäisen maalipinnan on täytynyt olla, jos pitää tuota parannuksena?
VastaaPoistaAlkuperäinen sunburst-pinta oli hieman elänyt, mutta kuitenkin sellainen jota myydään uusissakin soittimissa ns. roadworn-malleina. Arvokkaasti ikääntynyt sanoisin, ei Miranolin tarpeessa missään tapauksessa.
Poista